Bilverkstad.se

På Bilverkstad.se kan du snabbt och enkelt hitta en bilverkstad nära dig. Det kan ibland vara svårt att hitta bilverkstad i närområdet, dels för att vissa av dom saknar en webplats.

Service elbil – Pris, serviceintervall och vad som ingår

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Har du en elbil behöver den också servas regelbundet för att hålla hög kvalitet och säkerhet på vägarna. Är du ny elbilsägare och har dålig koll på vad som gäller för service av elbil? Här får du svar på de vanligaste frågorna.

Redaktörens val:

Service av elbil.

Det rullar allt fler elbilar på vägarna och för att de ska hålla sig i trim behöver du ta hand om de på samma sätt som du gör med en vanlig bil som går på bensin eller diesel. Därför behöver elbilar servas regelbundet. Jämfört med en bil med förbränningsmotor är elbilen i de flesta fall billigare att serva, men däremot ingår inte lika mycket.

Så går service av elbil till

En elbil har färre rörliga delar som behöver underhåll och service. Du servar din elbil hos en auktoriserad bilverkstad och denna genomförs av en servicetekniker som följer ett protokoll som prickas av efter hand. Många av punkterna är samma som för en bil med förbränningsmotor. Besiktar du en Nissan Leaf på en Nissan-verkstad kontrolleras till exempel 63 punkter.

Du kontrollerar bland annat dörrar, däcktrycket, spolarvätskenivå, vindrutetorkarbladen, strålkastare, hjulupphängningen, bromsbeläggens storlek, bilbälten och felkoder.

Den stora skillnaden jämfört med en bil med förbränningsmotor är att elmotorn i princip är servicefri. På en elbil byter du varken olja, oljefilter, tändstift eller kamrem. Du behöver inte heller tänka på att kontrollera kylarglykol, oljeläckage, packningar eller om växellådan läcker olja eftersom elmotorn har direktdrift. Istället utförs det elbilsspecifika kontroller – som kontroll av laddporten och konditionstest av batteriet.

Service av elbil – kostnad

Det kostar mindre att serva en elbil än att serva en bensindriven bil eller dieseldriven bil. Däremot är det färre saker som genomförs när du besiktar en elbil vilket gör att du får mindre service för pengarna.

Prisexempel att serva en elbil:

  • 1300-5000 kronor.

Att serva en Tesla kostar till exempel mer än att serva en Kia e-Niro eller en Nissan Leaf.

Serviceintervall för elbil – Så ofta ska du serva elbilen

Hur ofta du ska serva elbilen beror på vilken bilmodell du har och varumärke, vissa servas varje år och andra vartannat år. Nissan Leaf och Kia e-Niro servas varje år och Tesla Model 3 servar du först år två och sedan vartannat år. Ibland kan du hitta informationen i din färddator och i andra fall behöver du själv hålla koll.

Måste man serva elbilen?

Det finns ingen lag som säger att du måste serva din elbil och i många fall kan det kännas onödigt och något du kan göra på egen hand. Men experterna själva rekommenderar att du utför regelbunden service. Om du struntar i servicen kommer du att bli utan uppdateringar av mjukvaran. Det är också bra att få bromsarna kontrollerade, särskilt eftersom de används mer sällan på en elbil.

En annan anledning till att du ska utföra servicen är på grund av garantin. För att nybilsgarantin ska gälla kräver flera av elbilstillverkarna att du ska utföra regelbunden service. Hos Nissan behöver du utföra service men hos Tesla är detta inget måste. Däremot är det inte säkert att denna behöver genomföras på märkesbilverkstad. Batterigarantin kan också påverkas om du inte servar bilen. Servar du elbilen enligt rekommendationer kan också andrahandsvärdet på bilen bli bättre.

Hur länge håller elbilens batteri?

Elbilens batteri kan behöva bytas ut efter några år – det är vanligt att det håller i minst fem år. Köper du en ny elbil följer det ofta med en garantitid på 5-8 år, vilket gör att du kan få ett nytt batteri inom garantitiden om det slutar fungera.


Redaktionen
Bilverkstad.se
Innehåll i denna artikel